PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SANAL GERÇEKLİK



                     

  İngilizce’de Virtual Reality (VR) olarak adlandırılan sanal gerçeklik; gözle görülebilir her türlü mekânın, bilgisayar ve internet ortamında 360 derecelik ve üç boyutlu bir açı ile izlenmesi sonucunda kullanıcının kendini olduğundan farklı bir ortamda görmesini sağlayan teknolojidir.Kullanıcılar bu sanal gerçeklik ortamlarına görüntülü kask,gözlük ve kulaklık gibi farklı teknolojik cihazlar kullanarak dahil olabilirler.Sanal gerçeklik teknolojisi ortaya çıktığı zamandan bugüne kadar bireylerin yanı sıra markaların da ilgisini çeken bir teknolojik gelişme olmuştur.Bu durumun nedenleri olarak; somut ölçütlerin olmaması,VR teknolojinin maliyetli olmasına karşın bu sayede kullanıcılara daha kolay erişilebiliyor olması ve sanal gerçeklik teknolojisinin kullanımının bir ürün ya da hizmet hakkında bilgi edinme sürecini daha eğlenceli ve etkili kılması sıralanabilir.Yakın zamanda Greenlight İnsights tarafından yapılan bir ankette tüketicilerin %71’inin VR deneyimi oluşturan markaların “ileri düşünen ve modern” olduklarının söylendiği tespit edildi.Ayrıca aynı ankette katılımcıların %53’ünün VR kullanan bir markayı tercih edeceği bundan dolayı kullanmayan bir markaya kıyasla kullanan markanın daha fazla satış yapacağı tespit edildi.Anket sonuçlarından da anlaşılacağı üzere bireylerin VR kullanan markalara yönelimlerinin diğerlerine oranla daha fazla olması bu uygulamanın neden önemsenmesi gerektiğinin bir nedeni olarak görülebilir.Sanal gerçeklik uygulamaları ile tüketicilere benzersiz bir deneyim sunarak onlarda heyecan yaratabilir,ilgilerini çekebilir ve henüz sahip olmadıkları bir ürün ya da hizmeti deneyimleme fırsatı sunabilirsiniz.Bu sayede bireyler satın almayı düşündükleri ürün ya da hizmet kategorisinde markanızı farklı bir yerde konumlandırırlar.Bunun nedeni ise markanızın geleneksel yöntemlere kıyasla daha büyük bir etki yaratacak yenilikçi bir uygulama kullanarak,kullanıcılara sunduğu deneyimin sonucunda hem müşteri ilişkilerinin hem de marka tanınırlığının olumlu yönde etkilenmesidir.Markalar iletişim kampanyalarını hazırlarken her defasından bir öncekinden daha yaratıcı olmaya çalışırlar.Sanal gerçeklik,bu her geçen gün daha yaratıcı olma çabasına yeni bir boyut getirmiştir.Çünkü bu uygulama farklı sektörden birçok marka tarafından çok farklı şekillerde kullanılabilmektedir.VR teknolojisinin kullanıldığı/kullanılabileceği alanlara bir göz atalım:

1.Ticari Fırsatlar
Konser,tiyatro ya da maçı en iyi koltuktan izlediğinizi ya da çok sevdiğiniz bir dizi ya da filmi o ortamdaymış gibi izleyebildiğinizi bir düşünün.Bu sizin için eşsiz bir deneyim olacaktır.Samsung ile işbirliği yapan NBA,VR uygulaması ile basketbol maçlarını hayran kitlesine çok uzakta olsalar bile o ortamda en iyi koltuktaymışçasına izleme fırsatı sunuyor.

2.Maddi Deneyimler
Oteller,tatil ve tur şirketleri hedef kitlelerine genellikle broşür,web siteleri,dijital ya da televizyon reklamları aracılığıyla ulaşmaya çalışırlar.Kararsızlık yaşayan ya da seyahat edeceği yer hakkında somut bilgilere ulaşmak isteyen bireyler için sanal gerçeklik uygulaması bu kişilerin kararlarına yön vermede önemli bir uygulama olacaktır.Eğer bir tur ya da tatil şirketi iseniz daha önceden sizin şirketinizi kullanan biri bu uygulamadan haberdar olduğu için seyahati hakkında en doğru bilgilere bu yolla ulaşacağını düşünerek tekrardan sizi tercih edecektir.Eğer bir oteliniz varsa daha önce müşteriniz olan biri tanıdığı birine sizi önerebilir hatta “aklına tam yatmadıysa sanal gerçeklik uygulaması ile oteli gezip öyle karar ver” diyerek size yeni bir müşteri kazandırabilir J Örneğin turizm sektörünün en lüks otel markalarından biri olan Marriott Hotels, sokaklarda kurduğu “ışınlanma” konseptli kabinlerle balayına gidecek yeni evli çiftlere sanal gerçeklik deneyimi sunuyor.
3.Ürün Deneyimleri
Elektronik cihaz, örneğin bilgisayar ya da telefon üreten bir firmaysanız VR yoluyla ürünlerinizi hedef kitlenize deneyimletebilirsiniz.Otomobil firmasıysanız bu yolla bir test sürüşü yaptırarak hedef kitlenizi etkileyip satışlarda artışı sağlayabilirsiniz. Lexus, NX modelinin lansmanı için sanal gerçeklik uygulamasını kullandı ve hedef kitlesine bu benzersiz deneyim ile ulaştı.
4.Etkinlik Deneyimleri
Etkinliklere sponsor olarak hedef kitlesiyle buluşan birçok marka vardır.Ancak artık sponsor markaların etkinlik alanlarındaki tişört ya da standlarda yer alması hedef kitleye ulaşma konusunda yeterli olmuyor.Bu nedenle markalar daha yaratıcı fikirlere yönelerek hedef kitlesinin karşısına çıkıyor.Bu duruma Redbull’un katıldığı bir etkinlikte katılımcılara sanal uçuş imkânı sunması örnek olarak verilebilir.
5.İnsan Kaynakları
İşe alımlarda doğru ve gerçekten o işi yapmak isteyen adayları belirlemek için bu adaylara önceden bir deneyim sunmak ve bu deneyimde adayın performansını gözlemlemek doğru karar vermeye katkı sağlar.ABD Hava Kuvvetleri asker adaylarına bir savaş jeti uçurmaları için VR teknolojisi ile şans veriyor.
Sonuç olarak bu tür teknolojik gelişmelerin pazarlama ile ilişkilendirilerek yeni bir iletişim stratejisi olarak yüksek kaliteli içerikle doğru zamanda kullanılması müşteriler ve markalar için en iyi sonucu sağlar.




Ayça Akkuş
Ayça Akkuş

Erciyes Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümü mezunuyum.İletişim Zinciri web sitesinde sektör ile ilgili içerikler yazıyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme