ADIM ADIM ESPOR




 Dünyada elektronik sporlar günden güne yükselirken, Türkiye de özellikle son yıllarda buna dahil oldu. Türkiye Espor Federasyonu (TESFED) 1. Espor Çalıştayı 2018 verilerine göre Türkiye’de 32 milyon kişi oyun oynuyor. İlk adımların 80’li yıllarda atıldığı espor, PC oyunculuğunun da yükselişiyle beraber günümüze kadar inanılmaz bir hal aldı diyebiliriz.

 Espor, diğer spor dallarında olduğu gibi fiziksel bir antrenman gerektirmese de oyunlarda en hızlı şekilde reaksiyon verilmesi için oyun hakimiyetinin ileri seviyelere taşınması gerekiyor. Haliyle tüm bunlar vakit ve sabır isteyen bir sürece dönüşüyor.

 Hala espor, spor mudur değil midir gibi terminolojik tartışmalar sürüyor. Tüm bu tartışmalar devam ederken espor, dünyada ve Türkiye’de anbean giderek yayılıyor. League of Legends ise bu tartışmalara yayınladığı reklam filmi ile tokat gibi bir cevap veriyor. “Bizim Oyunumuz” adlı reklam filminde markanın mesajı oldukça etkili; “Sadece bir spor değil. Bizim oyunumuz!”


TESFED, Türkiyey'i Esporda Dünya Markası Haline Getirmeyi Planlıyor

 Geçtiğimiz sene Gençlik ve Spor Bakanlığı bünyesinde kurulan Türkiye Espor Federasyonu (TESFED), esporun gelişimi için bu yıl büyük adımlar attı. Espor ekosisteminin ayakta kalabilmesi için antrenör ve hakem yetiştirme kurslarının açılması, esporcu sağlık kılavuzu hazırlanması gibi süregelen çalışmalar var. Rakamlara baktığımızda, Türkiye Espor Federasyonu’nun 1. Espor Çalıştayı Sonuç Raporu’na göre Türkiye’de tescilli klüp sayısı 70’e ulaşmış durumda. 63’ü kadın, 844’ü erkek, 907 lisanslı oyuncu bulunmakta. 48 ile, il temsilcisi atandı bile! TESFED, yıl sonuna kadar tüm illerin temsilci atamalarının tamamlanmasını hedeflendiğini açıklayarak konuyla ne kadar yakından ilgilendiğini bir kez daha göstermiş oldu.

 Türkiye, espor alanında federasyonlaşmada ilk üçe giren ülkelerden biri olsa da yeterli gelişim istenilen hızda değil. Bu işe gönül veren, ancak potansiyelini sergileyecek koşullar edinemeyen onlarca genç yok olup gidiyor. Esporun bilinirlik oranı her geçen gün atış gösterse de hala bu ekosisteme yabancı olan hatta oyunun bir spor dalı olup olmadığı hususunda kutuplaşmaya giden çok sayıda oyuncu bile var. Kuralları, ligin hak sahibi olan oyun şirketleri belirlediği için oyunun mekanizmasında bir düzen söz konusu değil. Sponsorlukla ilerlemesine rağmen istenilen oranlara da ulaşılamıyor olması cabası. Yine de esporun önüne çıkan bu sorunlar, ilerleyen yıllarda hızını kesecek gibi durmuyor. 3 büyük spor klübünün espor için faaliyet gösteren klüpler açması, Türkiye’de halihazırda 2 profesyonel espor ligi bulunması bu alanın nasıl umut vaat ettiğinin en büyük kanıtıdır diye umuyorum.

 Gelirinin %80-85’ini markalardan karşılayan bir sektör olmasına rağmen bugün hala birçok marka esporun etkisini çok inandırıcı bulmuyor. Ülkemizde ise bu önyargının kırılması için ilk adımın ebeveynlere karşı atılması gerekiyor. İnternet cafede başlayan oyun furyası, ebeveynlerin çocuklarını destelememesiyle beraber yine internet cafede son bulmak zorunda kalıyor. TESFED, bu konuda da çalışmalar sürdürdüğünü, ilerleyen günlerde yayınlayacağı kamu spotunun aileleri bilinçlendirme üzerine olacağı açıklamasını yaparak beyan etti.

Markalar Espora Yatırım Yapmaya Başladı

 2019 yılı başlarında, teknoloji perakendecilerinden Teknosa, kampanya kapsamında 3 seri reklam filminde “Büyüksün, büyük oyna.” mottosu ile Türkiye’de günden güne büyüyen espora ve severlerine destek vermişti. Reklam filmi serisinde en dikkat çekici kısım “Sınavlarda bunu mu soracaklar, oyundan spor mu olur, boş işlerle uğraşıyorsun” gibi tepkilere karşı verdiği mesajlar oldu. TESFED, bu önyargıların kırılması, sağlıklı bir espor neslinin yetiştirilmesi ve dijital platformun daha iyiye kullanılması adına Milli Eğitim Bakanlığı ile çalışmalara başladı. Bugün dünyada ve ülkemizde birçok üniversitenin espor bursu verdiğini düşünecek olursak, espora karşı önyargıların kırılması çok da uzun sürmeyecek gibi.

 Ülkemizde bu anlamda cesurca adımı ilk olarak geçtiğimiz yıllarda Vodafone FreeZone, League of Legends Şampiyonluk Ligi isim sponsorluğunu alarak reklam filmi ile duyurmuştu. Espor için yaklaşık olarak 13 milyon TL yatırım yapan Vodafone, 2022 yılına kadar toplam yatırımın 30 milyon TL’ye yaklaşacağını bildirdi. Yılda 2 kez düzenlenecek olan TESFED Vodafone FreeZone Türkiye Kupası için diğer turnuvalardan farklı olarak tüm Türkiye’den katılımcılar yarışabilecekler.
 Maximum kart da 2017’den bu yana LoL’de yer alan 1907 Fenerbahçe, Galatasaray ve Beşiktaş espor takımlarına sponsor olarak destek vermekten geri kalmadı. 2019 yılı itibariyle FIFA oyununu da ana sponsorluk desteği vererek bu camianın sempatisini maximum düzeyde kazandı diyebiliriz.

Gelecekte Espor
Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği (TOGED) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Erkin; PC oyunlarının %20’lik Pazar payı ile 30 milyar dolarlık büyüklüğü yansıttığını belirtti. Tüm dünyada 2 milyar oyuncuya ulaşan bu ekosistemin kriz dönemlerinde dahi etkilenmediğini, anbean teknolojiden beslenerek yükseldiğini belirterek esporun gelişimine dikkat çekti. Bakalım 2020 ile birlikte Türkiye bu büyük endüstride yerini nasıl alacak?

Kaynak: Türkiye Espor Federasyonu 1. Espor Çalıştayı Sonuç Raporu, Güvenli İnternet Merkezi Dijital Oyunlar Raporu 2019, toged.org, aa.com.tr, medyamerkezi.vodafone.com.tr, eu.lolesports.com

Sümeyye Mete
Sümeyye Mete

İletişim Bilimleri gibi büyük bir ekosistemin son halkası olmamak için buradayım. İçerik üretiyorum ama süper kahraman değilim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder